Mormorsdikten

Den här dikten har jag tänkt bevara länge. Den har min mormor lärt mig och hennes mormor har lärt henne den, så den har liksom gått i arv. Och så blev det att jag scrappade den.

Mormorsdikten



Vad är en flicka vid tretton år?
En tidig knopp i en kylig vår. 

Vid fjorton år, vad är flickan då?
En anemon, med en blomma blå. 

Vid femton år hon en gullviva är,
om vårens värme ett vittne bär. 

Vid sexton år en förgätmigej,
den blyga kärlekens konterfej 

Vid sjutton år hon så skön en ros,
med taggar, törnen och doft där os. 

I bästa fägring den rosen står,
mellan arton och tjugo år. 

Hur länge står hon i rosengård?
I tio år under trogen vård. 

Sen falla bladen helt stilla av,
Och hösten leder mot sommarns grav. 
I rosens ställe ett nypon nu,
Då sägs att flickan bör vara fru.

Kommentarer
Postat av: Renée

Underbart fin dikt och vad fint att den verkar gå från generation till generation Isabelle!
Många hälsningar från Renée

2007-05-14 @ 13:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback